> # Funkce, rovnice, parametry

>

> rovnice:=x+3=2*y;

rovnice := x+3 = 2*y

> # Levá strana rovnice

> lhs(rovnice);

x+3

> # Pravá strana rovnice

> rhs(rovnice);

2*y

>

> # Příkaz restart vymaže veškerou pamět a vzorce

> rovnice;

x+3 = 2*y

> restart;

> rovnice;

rovnice

> # po restartu se všechno ztratí

>

> # Příkaz unassign
r1:=y=a*x+b;

r1 := y = a*x+b

> r2:=y=c*x+d;

r2 := y = c*x+d

> a:=3;b:=4;c:=6;d:=3; # Volba parametrů

a := 3

b := 4

c := 6

d := 3

> # Maple dosadí automaticky za parametry

> r1;r2;

y = 3*x+4

y = 6*x+3

> soustava:={r1,r2};

soustava := {y = 3*x+4, y = 6*x+3}

> # řešení výše napsané soustavy

> solve(soustava);

{x = 1/3, y = 5}

> # Co dělat, pokud je třeba zrušit přířazení parametrů ???

> # 1 - Použít restart - ztratí se ale všechny výpočty

> # 2 - Použití příkazu unassign

> unassign('a','b');

> r1;r2;

y = a*x+b

y = 6*x+3

> restart;
# Úkol 1 - Zjistěte rovnici přímek procházející body

> # [1,2], [2,3]

> # [4,3], [3,3]

> # [5,2], [1,3]

> # Postup - napišme obecnou rovnici tvaru

> primka:=y=a*x+b;

primka := y = a*x+b

> # zadejme body x,y

> x:=1;y:=2;

x := 1

y := 2

> rov1:=primka;

rov1 := 2 = a+b

> unassign('x','y');

> # Pozorujme rozdíl po uvolnění parametrů a,b
primka;

y = a*x+b

> rov1;

2 = a+b

>


x:=2;y:=3; # Výpočet
druhé rovnice

x := 2

y := 3

> rov2:=primka;

rov2 := 3 = 2*a+b

> unassign('x','y');

> soustava:={rov1,rov2};

soustava := {3 = 2*a+b, 2 = a+b}

> res:=solve(soustava);

res := {a = 1, b = 1}

> # Příkaz assign přiřadí napevno parametry

> assign(res);

> primka;

y = x+1

> primka1:=primka;

primka1 := y = x+1

> unassign('a','b','c','d','x','y');

> primka;

y = a*x+b

> primka1;

y = x+1

> # Úkol 2

> # Zjistěte rovnice ostatních přímek a vzájemnou polohu.

> # Vše kreslete graficky