> | # Funkce, rovnice, parametry |
> |
> | rovnice:=x+3=2*y; |
> | # Levá strana rovnice |
> | lhs(rovnice); |
> | # Pravá strana rovnice |
> | rhs(rovnice); |
> |
> | # Příkaz restart vymaže veškerou pamět a vzorce |
> | rovnice; |
> | restart; |
> | rovnice; |
> | # po restartu se všechno ztratí |
> |
> | # Příkaz unassign
r1:=y=a*x+b; |
> | r2:=y=c*x+d; |
> | a:=3;b:=4;c:=6;d:=3; # Volba parametrů |
> | # Maple dosadí automaticky za parametry |
> | r1;r2; |
> | soustava:={r1,r2}; |
> | # řešení výše napsané soustavy |
> | solve(soustava); |
> | # Co dělat, pokud je třeba zrušit přířazení parametrů ??? |
> | # 1 - Použít restart - ztratí se ale všechny výpočty |
> | # 2 - Použití příkazu unassign |
> | unassign('a','b'); |
> | r1;r2; |
> | restart;
# Úkol 1 - Zjistěte rovnici přímek procházející body |
> | # [1,2], [2,3] |
> | # [4,3], [3,3] |
> | # [5,2], [1,3] |
> | # Postup - napišme obecnou rovnici tvaru |
> | primka:=y=a*x+b; |
> | # zadejme body x,y |
> | x:=1;y:=2; |
> | rov1:=primka; |
> | unassign('x','y'); |
> | # Pozorujme rozdíl po uvolnění parametrů a,b
primka; |
> | rov1; |
> |
x:=2;y:=3; # Výpočet druhé rovnice |
> | rov2:=primka; |
> | unassign('x','y'); |
> | soustava:={rov1,rov2}; |
> | res:=solve(soustava); |
> | # Příkaz assign přiřadí napevno parametry |
> | assign(res); |
> | primka; |
> | primka1:=primka; |
> | unassign('a','b','c','d','x','y'); |
> | primka; |
> | primka1; |
> | # Úkol 2 |
> | # Zjistěte rovnice ostatních přímek a vzájemnou polohu. |
> | # Vše kreslete graficky |